עבירות מס – בחן את עצמך

ההתנהלות שלנו מול רשות המיסים יכולה להיחזות בתור יחסים תמימים לכאורה, בכפוף לכך שאנו משלמים מיסים כחוק. אך בניגוד לסברה הזו, הרווחת בקרב רבים, לא רק אי תשלום מיסים (שהיא עבירה חמורה כשלעצמה) היא עבירה פלילית, אלא שדיני המס בישראל כוללים מגוון רב של עבירות פליליות, שלא תמיד האזרח מן השורה יודע על קיומן. כדי לעשות מעט סדר בנושא, חיברנו את המאמר הבא.

מהי עבירת מס?

עבירות המס מוגדרות במספר חוקים, שכל אחד מהם מגדיר עבירות מסוימות אך קובע גם עניינים אזרחיים וטכניים. כמו לדוגמא: אופן דיווח המס, אופן הגשת דו"חות שנתיים, שיעור המס המוטל בהתאם להכנסה וסוג ההכנסה (כמו לדוגמא, מס החברות לא זהה בשיעורו על מיסוי היחיד). ככלל, עבירות מס יכולות להיות כאמור עבירות מהותיות כמו העלמת מיסים, אך חלק ניכר דווקא מעבירות המס יכולות לבוא לידי ביטוי בפן טכני. לדוגמא: אי הגשה של דו"חות לרשות המיסים בזמן מוגדר, אובדן של חשבוניות, רישום שגוי של הכנסה, אי דיווח על הכנסה במועד, ועוד. בנוסף, יודגש שבניגוד לעבירות "רחוב", עבירות מס מוגדרות לרוב בתור עבירות "צווארון לבן", שכן אלו עבירות שבדרך כלל נעשות באופן מתוחכם ובאופן הדורש ידע והכרת הדינים הרלוונטיים לשם ביצוען.

החוק העיקרי בכל הנוגע לעבירות המס, ובכלל זה לדיני המיסים, הוא פקודת מס הכנסה, [נוסח חדש], העוסקת במיסוי רווחי היחיד, רווחי חברה, ובכל הנוגע למס מעבודה או מהכנסה פאסיבית. חוק מס ערך מוסף, התשל"ו- 1975 עוסק במיסוי המוטל על עסקאות (בין אם צרכניות ובין אם סיטונאיות). בדומה לפקודת מס ההכנסה, גם חוק מס ערך מוסף כולל בצד אחד עבירות, אך בד בבד הוא קובע עניינים טכניים כמו הגשת דו"חות למע"מ, אופן פתיחת תיק של עוסק החייב במע"מ ועוד. חוק מיסוי מקרקעין, תשכ"ג- 1963 עוסק בכל הנוגע למיסוי עסקאות הנעשות במקרקעין.

דוגמאות לעבירות מס:

פקודת מס ההכנסה מגדירה עבירות רבות, חלקן טכניות מאוד, וחלקן מהותיות יותר, להלן מספר דוגמאות:

אי ניכוי מס: ישנם גופים שיכולים לנכות מס מראש לאדם אחר. הדוגמא לכך הם מעסיקים. אך מי שאמור לנכות מס כדין, וניכה מס אך לא העבירו לרשויות המס, מבצע עבירה פלילית.

מרמה בדיווח על הכנסות: זו עבירה חמורה מאוד, מי שפועל במרמה כדי לסייע לאחר או כדי למנוע גילוי של הכנסות, מבצע עבירה חמורה מאוד שדינה יכול להגיע לעד שבע שנות מאסר. עבירה זו מנויה בסעיף 220 לפקודת מס הכנסה. מרמה בדיווח על הכנסות יכולה להתבטא לדוגמא: ברישום כוזב בהצהרת הון, רישום שקרי בדו"ח לרשויות המס, ועוד.

ניהול עסק ללא דיווח כדין: ניהול עסק, אפילו מזערי מבלי להודיע לרשות המיסים, מהווה למעשה העלמת הכנסה. אומנם, מדובר בעבירה חמורה. אך לעיתים, אנשים עוסקים בתחום מסוים לשם תחביב בלבד. תחביב, שיכול להניב הכנסה של כמה מאות שקלים בחודש. אך אכן, גם בנסיבות כאלו מדובר בעבירה פלילית.

חוק מס ערך מוסף, קובע גם הוא מספר עבירות, שבדומה לעבירות לפי פקודת מס ההכנסה, יכולות להיות טכניות אך גם חמורות ומהותיות. כמו לדוגמא:

אי הוצאת חשבונית: עבירה זו היא כשמה. מצד אחד, מדובר בעלמת מס, אך מנגד לעיתים יכול אדם לשכוח להוציא חשבוניות כאשר מדובר בסכומים נמוכים. אך עדיין, מדובר בעבירה שדינה עד שנת מאסר.

אי הגשה של דו"ח במועד: אי הגשת דו"ח שנתי למס ערך מוסף, היא לכאורה עבירה טכנית. אך בגין עבירה זו ניתן להיכנס גם כן לעד שנת מאסר.

הוצאת חשבוניות כוזבות: מדובר בעבירה חמורה יותר, שכן זו מרמה מובהקת כלפי רשויות המס, שתכליתה היא להעלים מיסים. העונש על עבירה זו יכול להגיע לעד 7 שנות מאסר.

האם הענישה בעבירות מס היא מחמירה?

התשובה היא בחיוב. בניגוד לעבירות פליליות רגילות שבגינן אדם יכול להיאסר ולהיענש במקביל גם בתשלום קנס או פיצוי לקורבן העבירה. בעבירות מיסים, לא רק שנאשם יכול להישלח לכלא לתקופה, עדיין יהיה עליו לשלם את המס שהועלם או שלא שולם, בתוספת ריביות והצמדות. הענישה בשנים האחרונות בתחום דיני המס רק גדלה.

אם זומנתי לחקירה ברשות המיסים- מה לעשות?

עבירות מס ובכלל זה עבירות צווארון לבן, מצריכות ידע וניסיון רב. אך הניסיון והידע לא בא רק מכיוון הנאשמים ועורכי דינם, אלא גם מכיוון רשויות החקירה. חוקרי רשות המיסים הם לרוב עורכי דין בעצמם, בעלי ידע רחב וניסיון רב בתחום המס. לכן, ההמלצה הטובה ביותר במקרה שבו זומנת לחקירה ברשות המיסים בחשד לביצוע עבירות מס, היא לפנות מיידית לייעוץ משפטי.

 

פורסם לראשונה באתר קרימינלי:
https://www.criminali.co.il/צוארון-לבן/articles/עבירות-מס-_-בחן-את-עצמך/עבירות-צוארון-לבן