שוד מזויין בבנק – 20 חודשי מאסר

לאחר שהחליט כי ברצונו לבצע שוד על מנת להשיג כסף, לקח הנאשם שוקר חשמלי הנחזה כאקדח ופתק אותו תכנן לתת לכספרית, ויצא מביתו לכיוון הבנק. לאחר ביצוע השוד בהצלחה, נתפס הנאשם על ידי המשטרה, ובמהלך חקירתו הודה במיוחס לו. בדיון שנערך בבית משפט המחוזי בלוד דחתה השופטת את עמדת התביעה וקיבלה את עמדת הסנגור, וגזרה על הנאשם 20 חודשי מאסר בפועל בגין העבירות שיוחסו לו בכתב האישום.

בהתאם לעובדות כתב האישום שהוגש לבית משפט המחוזי בלוד, ביוני 2015 גמל הנאשם בליבו לבצע שוד על מנת להשיג כסף. במשכך, לקראת סוף החודש, יצא הנאשם מביתו בראש העין כשהוא חמוש בשוקר הנחזה כאקדח וכן בפתק עליו כתב "זה שוד אני חמוש את הכסף".

סמוך לשעה 11:20 נכנס הנאשם לסניף בנק הפועלים בפתח תקווה. הנאשם התיישב סמוך לדלפקי הקופה העסקית בסניף והמתין לשעת כושר בה תתפנה הכספרית.
סמוך לשעה 12, עת התפנתה הכספרית, ניגש אליה הנאשם, התיישב מולה, הניח בפניה את פסק השוד, ודרש ממנה את הכסף תוך שהורה לה שלא ללחוץ על לחצן המצוקה. הנאשם הפנה את תשומת ליבה של הכספרית לאקדח והצביע עליו בצורה מאיימת, תוך שדרש את הכסף וחזר והדגיש לבל תלחץ על כפתור המצוקה בטון מאיים.
עובדת נוספת, אשר ישבה בעמדה סמוכה, הבחינה בנעשה. הנאשם פנה אליה והורה גם לה להביא לו את הכסף ולא ללחוץ על לחצן המצוקה. בשל איומיו של הנאשם וחששה הרב מפניו, מסרה הכספרית לנאשם 46,940 ₪. הנאשם לקח את הכסף ונמלט מהמקום.
לטענת התביעה: יש להטיל על הנאשם בין 3 ל-6 שנות מאסר

לטענת התביעה, קיימת חומרה יתרה בנסיבות השוד בשל התכנון המוקדם, ההצטיידות בשוקר חשמלי הנחזה לאקדח, ההמתנה הארוכה בתוככי הבנק לשעת כושר לשם ביצוע המעשים והאיום המפורש באמצעות השוקר באופן שעלול היה להוביל לשימוש בו.

יחד עם זאת, בשל הודאת הנאשם במעשים, לקיחת האחריות, ועבר הפלילי שהינו ישן ואיננו מכביד, עותרת התביעה לגזור את עונש המאסר של הנאשם ברף התחתון של מתחם הענישה. לפיכך, עתרה התביעה לכך שיש להטיל הנאשם בין 3 ל-6 שנות מאסר בפועל.
עו"ד גל וולף, שייצג את הנאשם, טען כי ברקע לביצוע המעשים עומדת התמכרותו של הנאשם להימורים, כאשר מצב זה הוביל את הנאשם לבצע את השוד. לשיטת ההגנה, נסיבות ביצוע השוד הן ברף הנמוך, שכן הנאשם נכנס לבנק עם פנים גלויות, והצטייד בשוקר חשמלי ולא באקדח אמתי. לדבי עו"ד וולף, על אף הבהלה שנגרמה לכספרית לא נשקפה לה כל סכנה ממשית.
עוד פירט עו"ד גל וולף על נסיבות חייו הקשות של הנאשם, שהינו כבן 50, נשוי ואב לשניים, הסובל ממחלות שונות המקשות עליו למצוא עבודה מסודרת, ומתקיים מקצבת נכות. הנאשם הודה כבר בחקירתו במשטרה והוא חש חרטה כנה בשל המעשים שביצע. כמו כן, עברו הפלילי אינו מכביד. לאור האמור, אמר וולף כי "עתירתה העונשית של המאשימה איננה ראויה ואינה עולה בקנה אחד עם הפסיקה בעבירות שוד בנסיבות דומות".
בית המשפט קיבל את עמדת ההגנה
במהלך הדיון ציינה השופטת רות לורך כי רמת הענישה בעבירת השוד מגוונת מאוד, שכן לעבירה זו פנים וצורות רבות. השופטת קיבלה את דבריו של עו"ד גל וולף והחליטה כי יש לשקול לזכותו של הנאשם את הודאתו בעבירה שיוחסה לו ואת החרטה שהביע על מעשיו. כמו כן, הוחלט לקחת בחשבון בקביעת העונש את נסיבות חייו הקשות של הנאשם ואת מצבו הבריאותי שאיננו שפיר.
לאחר בחינת השיקולים השונים השופטת גזרה על הנאשם 20 חודשי מאסר בפועל, 16 חודשי מאסר על תנאי ופיצוי לפקידות הבנק בסך 2,000 ₪ לכל אחת.

 

פורסם לראשונה באתר קרימינלי:
https://www.criminali.co.il/עבירות-אלימות/stories/שוד/שוד-מזויין-בבנק-_-20-חודשי-מאסר